خرید باتری دناو دنا پلاس
دنایکی از محصولات شرکت ایران خودرواست که به هدف جایگزینی خودرو سمند و سمند سورن طراحی و ساخته شد اما پس از عرضه این اتفاق رخ نداد و دنا به عنوان محصولی مستقل در کنار این خودروها تولید شد . این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد که بالاخره پس از کشمکشها و گفتگوهای فراوان بر سر قیمتگذاری و با تأخیر زیاد در سال ۱۳۹۳ روانه بازار شد. خودرو دنا با موتور ایاف۷ (EF7) بنزینی عرضه شدهاست. دنا در سال 1393 به بازار کشورمان معرفی شد؛ خودرویی به ظاهر جدید که روی یک پلتفرم کاملاً قدیمی مشترک با پژو 405 توسعه یافته بود و با تغییرات عمدتاً ظاهری نسبت به سمند، با حرف و حدیثهای فراوان و قیمت گرانتر از برادرش، در سبد محصولات ایرانخودرو قرار گرفت. در واقع دنا را میتوان نسخه فیسلیفت شده و تکاملیافته از سمند دانست که با طراحی ظاهری جذابتر، کابین شکیلتر و آپشنهای بیشتر، بهروزرسانی شده بود و میتوانست جایگزین مناسبی برای اسب پیر ایرانخودرو باشد؛ اما از آنجایی که خودروسازان وطنی به این راحتیها دست از سر تولیدات قدیمی خود برنمیدارند تولید سمند و حتی پدربزرگ دنا یعنی 405 هم در کنارش ادامه یافت. در هر صورت دنا ساده به عنوان نسخه پایه این محصول شناخته میشود و با اینکه در جایگاهی بالاتر از سمند قرار میگیرد اما در مقایسه با برادران ارتقاء یافته خود نظیر دنا پلاس، پلاس توربو و نسخه اتوماتیک از آپشنهای کمتر و قیمت ارزانتر برخوردار است. دنا بخصوص در نسخه ساده، شباهتهای بسیاری با سمند دارد. مثلاً در زاویه کناری از خطوط طراحی یکسان بهره برده، پیشرانه اتمسفریک EF7 را در سینه دارد و با شاسی و پلتفرم و بسیاری از ویژگیهای فنی یکسان، سواری تقریباً نزدیک به برادرش را ارائه میکند. با این حال ظاهر زیباتر، کابین شیکتر، آپشنهای کاملتر و برخی اصلاحات فنی در این محصول، بسیاری از مشتریان را مجاب کرده تا مبلغ بیشتری بابت این سمند ارتقاءیافته پرداخت کنند تا بدین مزایا دست یابند. البته اگر به دنبال نسخه کاملتری از این محصول باشید میبایست با پرداخت وجه اضافه مدل توربو پلاس (یا نوع اتوماتیک) را انتخاب کنید تا از پیشرانه به مراتب قویتر و آپشنهای بهتر بهرهمند شوید اما نسخه تنفسطبیعی ساده هم از مزیتهایی مثل قیمت مناسبتر و حساسیت کمتر پیشرانه به کیفیت سوخت برخوردار میباشد. از دیگر ویژگیهای مثبت دنا میتوان به مواردی نظیر: فضای کابین و صندوق مناسب، کیفیت سواری قابل قبول، قدرت موتور کافی و از همه مهمتر بهرهمندی از شبکه خدماتی گسترده ایرانخودرو یاد کرد. ضمناً پیشرانه 16 سوپاپ EF7 هم علیرغم عقب ماندن از تکنولوژی روز جهان، حداقل از انواع 8 سوپاپ (مثل XU7 یا M15) اندکی مدرنتر به نظر میرسد و راندمان بهتری دارد.
ایرانخودرو حدود دو سال پس از عرضه دنا، نخستین فیسلیفت آن را با نام «دنا پلاس» در پاییز 1395 معرفی کرد و تولید آن از زمستان همان سال ولی با مدل 1396 آغاز شد. تغییرات ظاهری دنا پلاس عمدتاً در چراغهای جلو و عقب متفاوت، جلوپنجره اسپرت با ابعاد بزرگتر و خطوط جانبی تازه روی درها خلاصه میشود. ایرانخودرو در ابتدا امکانات رفاهی مشتری پسندی مانند سانروف، مانیتور بزرگتر، دوربین عقب، ایربگ جانبی، کروز کنترل، دیلایتهای جدید و چراغ خوشآمدگویی روی دنا پلاس قرار داده بود. البته از اواسط سال 97 بعضی از این آپشنها (ایربگ جانبی و سانروف) مجددا از خانواده دنا پلاس حذف شدند! مهمترین حذفیات این خودرو مواردی مانند ایربگهای جانبی، سانروف، جاعینکی و سیستم پشتبانی نویگیشن است. در قسمت فنی نیز دنا پلاس، تفاوتی با دنا معمولی ندارد. کیفیت ساخت آن نیز اندکی بهتر از دناست اما همچنان از تندر پلاس، کمتر است. حال به سراغ دومین عضو خانواده دنا، یعنی نسخه «پلاس توربو دندهای» برویم؛ خودرویی که تولید آن از اواسط سال 96 آغاز شد اما اولین سری آن در سال 97 بدست مشتریانش رسید. به لحاظ فنی، تفاوت پلاس توربو با پلاس معمولی مانند تفاوت سورن توربو با سورن معمولی است؛ یعنی ایران خودرو فقط سیستم توربوشارژ را به پیشرانه EF7 این خودرو افزوده و چندین تغییر فنی جزیی در آن اعمال کرده. البته به لحاظ تجهیزات ظاهری نیز دنا پلاس توربو با چندین ویژگی متفاوتتر به تولید رسیده است مثل: رینگ بزرگتر با طراحی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با طرح توربو و نوار قرمز رنگ و سر دنده جدید. اما سومین عضو خانواده دنا، نسخه «پلاس توربو اتومات» است که از گیربکس 6 سرعته اتومات بهره میبرد و به همین دلیل نیز وزن خالصش حدود 70 کیلوگرم بیشتر شده. درباره گیربکس اتومات این خودرو باید این نکته را بدانید که حتی در حالت تیپ ترونیک نیز به شما اجازه نمیدهد دور موتور را بالاتر از 4500 ببرید. دنا پلاس توربو اتومات که تحویل آن از نیمه اول 99 شروع شد، در تجهیزات و کیفیت ساخت متاسفانه دقیقا مانند دنا پلاس توربو دندهای است؛ فقط به این تفاوت که به «فرمان برقی» مجهز شده.
باتری دنا، دنا پلاس : باتری نصب شده بر روی ماشین دنا توسط شرکت خودرو سازی ایران خودرو، باتری ۶۶ آمپر در قالب L3 است. علاوه بر باتری ۶۶ آمپر، باتری ۷۴ آمپر در قالب L3 برای ماشین دنا، نیز مناسب می باشد. باتری های ۶۶ آمپر و ۷۴ آمپر ماشین دنا با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا به همراه گارانتی تعویض، توسط شرکت سپاهان باتری، تولید و عرضه می شود.
کارخانه باتری سازی سپاهان باتری، از قدیمی ترین کارخانه های تولید باتری در ایران و خاورمیانه است که دارای سابقه درخشان در تولید باتری های با کیفیت در برند های مختلف خود است. برند اوربیتال پریمیوم، از با کیفیت ترین باتری های موجود در بازار ایران ایران است که از برند های پر فروش کارخانه سپاهان باتری است و توانسته رضایت و نظر مثبت مشتریان را جلب کند.
خرید باتری دنا